De beruchte “energiedip” of “suikerdip”

Marcel kreeg laatst tijdens een presentatie over voeding de volgende vraag: "hoe komt het dat ik me na het eten vaak zo moe voel?" Een leuke casus die voor veel mensen geldt en herkenbaar is. Vandaar dat hij het antwoord graag met iedereen deelt.

Leefstijlcoaching Brabant insulinepiek bloedsuiker geraffineerde koolhydraten

Nadat je koolhydraten (suikers) hebt gegeten gaat je lichaam deze in stukjes splitsen totdat er alleen monosachariden overblijven (glucose). Dit wordt in je bloed opgenomen en wordt zo naar elk lichaamsdeel vervoerd om daar energie te leveren. Voor je lichaam zijn eenvoudige suikers een heel gemakkelijke energiebron. Het verteren kost heel weinig energie omdat ze zo klein zijn. 


Dus al een kwartier nadat je begonnen bent met het eten van suikers wordt de suiker al opgenomen in je lichaam en stijgt je bloedglucose. Dit stijgt zo snel dat het voor je lichaam heel moeilijk is om direct te zorgen dat het niet boven de normale waarde uitstijgt. Het gevolg is dat de bloedglucosewaarde hoger wordt dan het normaal is. Je krijgt dan een suikerpiek in je bloed.

 

Deze suikerpiek is niet wenselijk. Je lichaam hanteert strikte normen voor alles wat er in je lichaam gebeurt. De hoeveelheid glucose in het bloed moet tussen de 4 en 6 nmol/l blijven.  Zodra deze waarde hoger wordt, wordt er insuline geproduceerd. Insuline zorgt ervoor dat de suikers worden opgenomen in je cellen.

 

Na een suikerrijke maaltijd ontstaat dus een suikerpiek, waarna je lichaam daarop reageert met een grote afgifte van insuline. 

Dit werkt heel goed en de bloedsuiker schiet naar beneden. Het gaat zelfs zo hard dat het onder de normaalwaarde komt.
Voilá: een suikerdip.

 

Een te lage bloedsuiker merk je doordat je je slap en moe voelt, trillerig bent, duizelig wordt, behoefte hebt aan suiker…. 

Suiker? Já! En dát is nou waar het om gaat. Doordat je veel suikers hebt gegeten, heeft je lichaam uiteindelijk een suikerdip gekregen en daardoor verlang je naar meer suiker om die suikerdip weer op te heffen.  Als je een kwartiertje wacht herstel je vanzelf en heb je geen suikers nodig, maar zo gaat het vaak in de praktijk niet.

Ondanks dat suiker niet verslavend werkt in je hersenen word je dus wel gestimuleerd om suiker te blijven eten nadat je er eenmaal aan begonnen bent.

  

Suikerdip voorkomen:

Je kunt deze suiker- of energiedip dit dus makkelijk voorkomen. Door het eten van gezonde, natuurlijke voeding voorkom je dat je bloedsuiker gaat pieken en je dus ook geen suikerdip krijgt. Denk dan aan fruit, groenten, noten/zaden, vis, eieren etc.

 

Vind je het lastig om een minder suikerrijk voedingspatroon te omarmen?
Ook daar kan een leefstijlcoach je bij helpen, neem gerust eens contact op voor meer info.